A
ministeriële instructie van de minister of zijn administratie
(van onbekende datum en vorm) wijzigde de
Baanselectiesysteem op de luchthaven van Brussel.
Volgens
de burgemeesters van Wezembeek-Oppem en Kraainem, evenals de
bewonersverenigingen Wake Up Kraainem, AWACSS en UBCNA, “dit
Preferentieel wegloopsysteem (PRS)
tracks kunnen niet worden gewijzigd voor een lange periode zonder een
regelgevende instructie die voldoet aan de Franse luchtvaartcode en decreten
van 1954 en 2014. Alleen de minister of zijn/haar vertegenwoordiger, de directeur
generaal luchtvervoer, dit soort instructies kan geven”.
Voor
Fréderic Petit, burgemeester van Wezembeek-Oppem, “sinds maandag 13
juli 2020, ondanks talrijke rechterlijke uitspraken die
het omkeringsbeginsel en het misbruik van de
01 landingsbaan bij de landing en diverse omgevingsafsluitingen,
alleen baan 01/19 wordt gebruikt voor alle rolloververkeer,
dus het is of ZUID naar NOORD bij 01 landingen of
in de tegenovergestelde richting van NOORD naar ZUID bij het opstijgen 19. Dit leidt tot
100% concentratie van alle vluchten in één zone,
die wordt beïnvloed door ofwel 100% van de aanvoer ofwel 100% van de aanvoer.
opstijgingen. Er is echter maar één baan gesloten, baan 07L/25R. Het is
volstrekt onaanvaardbaar lijden voor de inwoners die niet
knipper niet met je ogen! ” .
De
lokale bewonersverenigingen Wake-Up KRAAINEM en AWACSS, “andere regelingen
gebruik van bestaande start- en landingsbanen zoals 07R/25L. Het bedrijf
Skeyes, het autonome overheidsbedrijf dat verantwoordelijk is voor de luchtverkeersleiding, maakt geen gebruik van de
07R/25L baan als die beschikbaar is; de 25L baan zou heel goed
goed worden gebruikt voor landingen, vooral omdat de landingen
25L aankomen door over weilanden en velden te vliegen, door een niet
bebouwbaar”.
Voor de burgemeester van Kraainem,
Bertrand Waucquez: “We moeten constructief en redelijk zijn. Hij
Vooral nachtvluchten moeten worden beperkt. Ik raad aan om
ook de volgende diagrammen (landen en opstijgen):
– 25L/25L (alleen bij licht verkeer, want baan 25L heeft geen taxibaan naar het einde)
– 07R/07R
– 25L landingen en 01 opstijgingen (het laagste geluidsschema dat in het verleden ’s nachts werd gebruikt)
– 19 landingen en 07R opstijgingen (het minst lawaaiige schema dat tijdens eerdere werkzaamheden werd gebruikt)
Hij
vervolgt: “Hier hebben we er echter voor gekozen om ons alleen te concentreren op
serieuze evaluatie van alternatieve oplossingen, al het verkeer op de
track 01/19 ongeacht de windbron, zelfs als dat betekent dat je dit diagram moet gebruiken
Inhalen is gevaarlijk voor de veiligheid benedenwinds. Het is
een risicovolle situatie die waar mogelijk moet worden vermeden”.
Alle
betreurt het gebrek aan voorspellingen van Brussels Airport
(die dit werk had kunnen uitvoeren tijdens de lockdown begin mei)
op een moment dat de luchtvaartindustrie vrijwel tot stilstand was gekomen, L’Union Belge Contre
Overlast (UBCNA)” wijst erop dat, in vergelijking met andere
tracks beschikbaar zijn, moet worden opgemerkt dat track 01/19 de
minst goed uitgerust, de kortste, de enige op een helling, zonder
snelle uitgangen of vrije ruimten aan de uiteinden,
de enige die over de laatste fase van drie spoorlijnen vliegt
geëlektrificeerd met 3.000 volt gelijkstroom, wat kruisingen vereist
van vliegtuigen op de grond in gebruik met 07R-starts. Wat moet
veiligheid en gezondheid”.
Voor
concluderen, de betrokken burgemeesters en bewonersverenigingen
roepen minister Bellot en Skeyes op tot een dringende herziening van
de instructie die eenzijdig het selectiesysteem voor
pistes.