Om puur politieke redenen ontkennen sommigen de vooruitgang en technologische ontwikkelingen in de luchtvaart op Brussels Airport, namelijk het gebruik van GPS-systemen om vliegtuigen naar start- en landingsbanen te leiden.
De recente nieuwe ruzie tussen minister Galant en haar voorzitter Ledoux van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit heeft betrekking op vliegoperaties bij oostenwind en betreft het gebruik van een GPS-gestuurde landingsprocedure op baan 07 links bij aankomst via Dilbeek op de oefensite in station Schaarbeek.
Om filosofische redenen, namelijk dat Laurent Ledoux tegen elk overvliegen van Brussel is, zetten hij en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit niet alleen de economische toekomst van de luchthaven op het spel, maar ook alle omwonenden die door baan 01 worden overvlogen.
Het ontbreken van verbeterde naderingsprocedures op 07L vermindert inderdaad in grote mate de veiligheid van de vluchtoperaties, die niet langer volledig gegarandeerd is op Brussel-Nationaal.
Want als de wind uit het OOSTEN komt en er geen GPS procedure is op baan 07L, verkiezen we tegen alle elementaire veiligheidsregels in baan 01 naar het NOORDEN gericht te gebruiken en het vliegtuig op deze baan te laten opereren met een sterke LATERALE wind (CROSSWIND), m.a.w. een uiterst gevaarlijke procedure in de laatste fase van de nadering naar baan 01.
Als gevolg daarvan worden omwonenden van Waterloo, via Terhulpen, Groenendaal, Watermaal, Oudergem, Woluwe, Kraainem, Wezembeek en Sterrebeek overvlogen door vliegtuigen die gevaarlijk overvliegen bij zijwind, waardoor de piloot voortdurend moet proberen het vliegtuig recht te trekken langs de NOORD-as van de landingsbaan door gas terug te geven en de motoren op lage hoogte te laten draaien boven dichtbevolkte gebieden die werden gebouwd voordat de luchthaven bestond.
Om een optimale veiligheid van de luchtvaart te garanderen, moeten alle start- en landingsbanen op Brussels National Airport op dezelfde manier uitgerust zijn en moet het de wind en het weer zijn, NIET de POLITIEKE MACHT, die bepaalt hoe de start- en landingsbanen gebruikt worden.
Zie het artikel“Jacqueline Galant sur le point de valider une nouvelle trajectoire aérienne au-dessus de Bruxelles” gepubliceerd in Le Vif / L’Express op vrijdag 18 maart 2016.
Zie ook het persbericht van Belgocontrol van donderdag 17 maart 2016 over satellietgestuurde landingen op de luchthaven van Brussel-Nationaal