Betere bescherming van Schaarbeek en heel Brussel tegen luchtvervuiling

PERSBERICHT dd. 2016-02-19

In de huidige context van luchtvervuiling, die een aanzienlijke impact heeft op de Brusselaars, vooral in de zomer, en in het bijzonder op Evere, Schaarbeek en de 2 Woluwen door de linkse bocht, hebben we tevergeefs gewacht op de federale minister van Mobiliteit om structurele oplossingen te implementeren die dit probleem kunnen oplossen.

Integendeel, de geruchten uit Vliegwet wijzen op een verslechtering van de situatie.

Wat er ook gebeurt na 13/6, het zal moeilijk worden voor zowel het Gewest als de Brusselse gemeenten om de federale regering te vragen de maatregelen uit te voeren die in de motie van de Conferentie van burgemeesters van oktober vorig jaar werden voorgesteld (geen overvliegen van dichtbevolkte gebieden, beperking van nachtvluchten, oprichting van een neutrale autoriteit voor de controle van het luchtverkeer, enz.)

EU-Verordening 598/2014, die op 13 juni van kracht wordt, dreigt de procedures en vliegroutes die de ondraaglijke geluidsoverlast voor de inwoners van Schaarbeek en andere gemeenten veroorzaken, permanent te bevriezen.

Artikel 5 van het besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering betreffende de strijd tegen het lawaai veroorzaakt door het luchtverkeer van 27/5/1999 bepaalt dat

“Aan het einde van een door de regering vastgestelde aanpassingsperiode worden de grenswaarden per pas en per periode automatisch aangepast volgens de volgende tabel (in dB) :

Huidige situatie

Zone 0 dag 80 nacht 70
Zone 1 dag 90 nacht 80
Zone 2 dag 100 nacht 90

Toekomstige situatie

Zone 0 dag 75 nacht 70
Zone 1 dag 85 nacht 75
Zone 2 dag 90 nacht 80 ”

Niet alleen is deze aanpassing nooit doorgevoerd, maar het verlagen van deze drempels zou ook zeer nuttig zijn bij het uitvoeren van de motie van de Conferentie van Burgemeesters.

De standaarden werden aangenomen in 1999Sindsdien hebben technologische ontwikkelingen in de luchtvaart geleid tot de bouw van efficiëntere vliegtuigen met minder maar krachtigere motoren, die een heel ander soort geluid produceren, een die verraderlijker is, met lagere geluidspieken maar een veel langere periode van uitgestraald geluid.

Als gevolg daarvan komen de voorlopige normen van 1999 niet meer overeen met de werkelijke perceptie van geluidsniveaus wanneer over het gemeentelijk grondgebied wordt gevlogen, en het zou gepast zijn om een einde te maken aan de overgangsperiode die al meer dan 15 jaar duurt om definitieve en strengere normen vast te stellen.

Ook de gemeente Schaarbeek wenst dat in het decreet van 27/5/1999 een dwangbepaling wordt opgenomen die rekening houdt met de frequentie van de geluidshinder. Het is duidelijk dat het repetitieve karakter van het lawaai (overvliegen om de 2 minuten tussen 6 en 7 uur ’s ochtends bijvoorbeeld) de omwonenden nog meer benadeelt dan geïsoleerde geluiden.

Voor de goede orde: Schaarbeek en de 2 Woluwés liggen in zone 1, terwijl Evere en een deel van Woluwés in zone 2 liggen.

Kortom, er is dringend behoefte aan actie en een “0 tolerantie” beleid ten opzichte van luchtvaartmaatschappijen met betrekking tot geluidsoverlast.

Met dit in het achterhoofd schreef het College op 16/2/2016 een brief aan mevrouw Frémault, gewestelijk minister van Leefmilieu, met het verzoek om de geluidsnormen aan te passen aan de nieuwe situatie.

Het is tijd om de veiligheid, gezondheid en levenskwaliteit van de inwoners van Schaarbeek en de rest van Brussel te beschermen!

Contactpersoon :

Bernard GUILLAUME
02/244.70.33
0476/395.575
bguillaume@schaerbeek.irisnet.be

 

 

Dit bericht is geplaatst in Blog-FR. Bookmark de permalink.