Buurtbewoners in het oosten van Brussel zijn boos en ondernemen gerechtelijke stappen tegen Belgocontrol.

Persbericht

“Onze verwondingen zijn ernstig, het is een probleem voor de volksgezondheid”.
Na het arrest van het Hof van Beroep van Brussel van 17 maart 2005 heeft de Belgische regering een aantal instructies aangenomen in een poging om een zeker evenwicht te herstellen in de situatie van de bewoners die in het oosten van Brussel wonen. Deze uitspraak bevestigde de zeer aanzienlijke schade aan hun gezondheid die zij lijden als slachtoffers van een opeenstapeling van luchtstromen (namelijk 50% van alle starts vanaf baan 25 naast 100% van de intensieve landingen in 01).

Momenteel stellen de eisers van de gemeente Woluwé-st-Pierre, samen met die van de gemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem, vast dat de verschillende maatregelen of pogingen tot maatregelen van de Belgische Staat, die bedoeld waren om hun situatie op een meer evenwichtige manier te verlichten, ofwel werden ingetrokken ofwel nooit concreet en doeltreffend werden uitgevoerd door BELGOCONTROL.

Sinds 2 april 2015 worden verzoekers opnieuw geconfronteerd met een situatie van cumulatieve luchtverkeersstromen, waardoor zij en hun buren de enige omwonenden van de luchthaven zijn die door een dergelijke rampzalige situatie worden getroffen! Baan 01 wordt overmatig en verkeerd gebruikt, de opstijgingen op baan 25 via de korte linkse bocht worden opnieuw ingevoerd, Belgocontrol leeft de instructies van de Staat zoals vastgelegd in de AIP’s niet na, Belgocontrol gebruikt zijn eigen niet-transparante instrumenten voor weermeting en -voorspelling, enz… De aanvragers eisen dat er een einde komt aan deze situatie!

De huidige situatie, die sinds 2 april 2015 is verslechterd, betekent dat aanvragers opnieuw worden blootgesteld aan ondraaglijke geluidsoverlast. Deze geluidsoverlast is van dien aard dat het mensen verhindert om te slapen en hun gezondheid en levenskwaliteit ernstig in gevaar brengt.

Verzoekers vrezen vooral dat zij zullen lijden onder de kwelling van een impasse die permanent zal worden als gevolg van de inwerkingtreding vanaf 13 juni 2016 van verordening nr. 598/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 16 april 2014 betreffende de vaststelling van regels en procedures met betrekking tot de invoering van geluidgerelateerde exploitatiebeperkingen op luchthavens in de Unie, in het kader van een evenwichtige aanpak.

Ze vrezen ook dat de impasse nog zal verergeren door berichten in de pers dat de Belgische regering een wet voorbereidt om de situatie met betrekking tot de selectie van start- en landingsbanen, vliegroutes, enzovoort “te bestendigen”.

Dit bericht is geplaatst in Pers. Bookmark de permalink.